Psaltaren 1:5

Du kan också lyssna till denna andakt/meditation genom att klicka här.

+

Därför döms de gudlösa där rätten råder och syndarna i de rättfärdigas krets.” – Ps 1:5

Vår vandring genom psaltarens första psalm fortsätter, och vi stannar nu till vid en vers som hör ihop med den förra: I den förra versen fick vi veta att de gudlösa liknar agnar som vinden för bort (Ps 1:4). I dagens vers fortsätter beskrivningen av de gudlösa, som vi får veta döms där rätten råder och syndarna i de rättfärdigas krets.

Ordet dom är ett centralord i den kristna tron, men det är ett ord som är långtifrån lätt. För många människor har ordet dom laddningen att vi tänker att med dom följer straff. Den kopplingen kan dels göra att vi blir oroliga för egen del, vi blir rädda för straff eftersom vi bär på en känsla av skuld. Men: kopplingen mellan dom och straff kan också göra att vi börjar anklaga Gud: varför går du, Gud, inte till rätta med all ondska i världen? Varför dömer och straffar du inte allt det där som du väl inte vill ska ske?

Vi människor önskar inte sällan att Gud skulle döma den ondska som andra utför och är en del av. Men vi är däremot inte lika pigga på att se den ondska som finns inom oss själva. Vi önskar gärna att Gud ska gå till rätta med ondskan i världen, men vi vill inte att han går till rätta med oss personligen. Sedan kan ju en dom också betyda ett frikännande – en friande dom innebär upprättelse för den oskyldigt anklagade.

Men begreppet dom innebär inom kristen tro något annat än i världen i övrigt. Dagens vers beskriver hur de gudlösa döms där rätten råder och hur syndarna döms i de rättfärdigas krets. Det finns bara ett enda sammanhang i tillvaron där rätten verkligen råder och som verkligen kan beskrivas som de rättfärdigas krets, och det är vid Guds tron. Bibeln talar om hur Guds tron vilar på rätt och rättfärdighet (Ps 89:15), och om hur mänskligheten vid världens och tidens slut kommer att dömas inför Guds tron (Upp 20:11-15). Det som utlovas här i Ps 1:5 kommer att bli verklighet vid världens slut.

Men: Gud har gjort något som gör att ingen enda människa behöver hamna under den dom som Bibeln och dagens vers talar om, och som Gud en dag kommer hålla. För den som har en tro på Jesus, om så bara en liten och flämtande sådan, den människan är inte utan Gud, den människan är inte gudlös. Det finns bara en enda sak som kan bota vår och vår tillvaros gudlöshet, och det är Gud. Inte moral, inte goda föresatser eller nya försök, bara Gud kan bota vår gudlöshet. Och det är bara Jesus och hans blod som kan föra oss syndare in i de rättfärdigas krets. Jesus har sagt, och säger till varje människa: Sannerligen, den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet” (Joh 5:24).

Vi människor är inte på något sätt oskyldigt anklagade, ändå finns det möjlighet för oss att bli frikända – den möjligheten består i att i tro ta emot rättfärdigheten från Jesus, han som redan tagit vårt straff på sig, och som vill ge oss av sin rättfärdighet.

+

Bön: Jag tackar dig, Far i himlen, för att du en dag ska göra upp med allt det i tillvaron som är ont och som inte är av dig. Tack för att allt vad rätt och rättfärdighet är finns hos dig. Tack också, att du öppnat en väg undan domen för mig och för alla människor. Tack för att den vägen heter Jesus Kristus. Sänd din helige Ande till att idag visa mig ytterligare något av den vägen. Det ber jag i Jesu namn. Amen.

+

Angående musiken i inspelningen:

Otjánbird Pt. II by Spheriá | https://soundcloud.com/spheriamusic
Music promoted by https://www.chosic.com/free-music/all/
Creative Commons CC BY-SA 3.0
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: