Andakt 2020-12-20

4:e söndagen i Advent – 20 December 2020.
Psalm 480 – ”Var hälsad, Herrens moder”

eller: klicka här för en Spotify-lista med lovsång, eller här för en Spotify-lista med stilla musik.

Bön

Ack, Herre Jesus, hör min röst: Gör dig ett tempel i mitt bröst, Uti mitt hjärta bliv och bo, Så har jag tröst och evig ro!

Bibelläsning – Lukasevangeliet 1:46-55

Maria sade: »Min själ prisar Herrens storhet, min ande jublar över Gud, min frälsare: han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna. Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig: stora ting låter den Mäktige ske med mig, hans namn är heligt, och hans förbarmande med dem som fruktar honom varar från släkte till släkte. Han gör mäktiga verk med sin arm, han skingrar dem som har över-modiga planer. Han störtar härskare från deras troner, och han upphöjer de ringa. Hungriga mättar han med sina gåvor, och rika skickar han tomhänta bort. Han tar sig an sin tjänare Israel och håller sitt löfte till våra fäder: att förbarma sig över Abraham och hans barn, till evig tid.«

Betraktelse

Du har säkert hört uttrycket ”delad glädje är dubbel glädje”. Jag ska erkänna, jag har lite svårt för det uttrycket, för i ärlighetens namn – hur glada blir vi när det är grannarna som vinner miljonen? Hur mycket av deras glädje förväntas vi dela egentligen? Tänk om grannen skulle plinga på din dörr, visa upp sin lott och säga: Kolla, jag vann miljonen! Är du inte glad? Dela min glädje nu så att den blir dubbel!” Hur mycket äkta glädje skulle du kunna tvinga fram?

Men om din granne plingar på din dörr, visar upp sin lott och säger: ”Kolla, jag vann miljonen – och, du … jag vill dela den med dig.” Nu snackar vi delad glädje är dubbel glädje! Och det är precis detta Maria gör – hon delar med sig av Jesus till oss. Enda skillnaden är att hon inte ger oss en bit av Jesus, hon ger oss inte hälften, hon ger oss inte 99,9% – Hon ger oss allt. Och det är en glädje som inte handlar om något så ytligt som en miljon – det är en glädje som handlar om förlåtelse, evigt liv och glädje i den helige Ande.

Vi skulle kunna tro att Maria, efter att hon fick budskapet av ängeln, skulle dra sig tillbaka för att sitta i en liten vrå och stilla meditera över allt som hänt. Men det gör hon inte – nej, verkligen inte. Det blir istället en väldig fart på henne, här bär hon på världens bästa och gladaste budskap och då måste hon bara få dela med sig – så att glädjen blir total!

”Sådan far sådan son” brukar man ju säga, men vi ska idag inte glömma att vi också kan säga ”sådan mor sådan son”. Hon ger allt av Jesus till oss och Jesus ger allt av sig själv till oss. Den heliga Maria är och förblir hon som presenterar himlen för jorden – och det gör hon om och om igen så fort vi närmar oss henne. Och hon tröttnar aldrig på att presentera sin Son för oss … år efter år … sonen som har kommit till världen för att rädda oss från synd, skam, skuld och mörker till äkta glädje i den helige Ande! Julen handlar om just detta – glädjen. Och det är värt att upprepas år efter år – så att vår glädje blir total.

Förbön

Himmelske Fader, vi tackar dig för den glädje som du har berett världen och låtit bäras av Jungfru Maria. Vi ber Dig, fyll oss med din helige Andes kraft så att vi också får bära Frälsaren i djupet av våra hjärtan. Så att det blir oss – och alla vi möter – till sann glädje. Amen.

Herrens Bön

Vår Fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden, såsom i himlen. Ge oss idag det bröd vi behöver, och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss. Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss ifrån det onda. Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet. Amen.

Välsignelsen

Herren välsigne oss och bevare oss. Herren låte sitt ansikte lysa över oss och vare oss nådig. Herren vände sitt ansikte till oss, och give oss i frid. I Fadern och Sonens och den helige Andes namn. Amen.

Jacob Molén

<span>%d</span> bloggare gillar detta: