2020-03-25: Morgonbön

Onsdag, 25 Mars, 2020
Psalm 393 – ”Du öppnar, O evige Fader”
Bön

Tack Gud, att du kallar oss till stunder med dig. Jag ber dig nu: Gör denna stund till en sådan stund, där jag får lyssna, och du får tala. Amen.

Bibelläsning – Psaltaren 63:1-5

En psalm av David när han var i Juda öken. Gud, min Gud, dig söker jag, min själ törstar efter dig, min kropp längtar efter dig, som ett kargt och uttorkat land. Då skådar jag dig i helgedomen, jag ser din makt och din härlighet. Din nåd är mer värd än livet. Min tunga skall prisa dig. Jag vill lova dig så länge jag lever och åkalla dig med lyfta händer.”

Betraktelse

När var du törstig senast? Vad längtar du just nu efter? I den här morgonens ord från Psaltaren 63 talar David om sin längtan och sin törst, och om vad som är föremålet för denna: Gud. Vi människor kan känna längtan och törst efter massvis av saker, och vår längtan och törst är drivkraften bakom mycket av det som vi tänker, säger och gör.

Gud söker vår uppmärksamhet, men det gör också mycket annat runt omkring oss. Då kan det vara inspirerande att upptäcka att David beskriver hur han törstar efter just Gud, trots att han befinner sig i Juda öken (v. 1), där väl rimligen längtan efter vatten skulle vara det slags törst som först drabbar en människa. Davids ord visar att det går att ha sitt hjärtas törst och längtan riktad mot Gud, även i miljöer där dessa lätt kan riktas mot andra saker.

Den där törsten och längtan som David talar om, och som kanske också du har känt, kommer djupast sett från Gud själv och är ett uttryck för hans längtan efter oss. Men: Gud lägger inte ner den där törsten efter sig i oss för törstens egen skull, utan för att kunna släcka den och på så sätt ge oss erfarenheter av den omsorg han har för oss.

Löftet om Guds törstsläckning finns på flera håll i Jesu udnervisning. Jesus kallar dem som hungrar och törstar saliga, för de skall bli mättade (Matt 5:6). Jesus lovar att släcka den där törsten när vi kommer till honom i tro (Joh 4:14; 6:35; 7:37) och att hans levande vatten kan bli en källa som flödar också från vårt inre (Joh 4:14; 7:38).

Bara Jesus kan släcka den där törsten, men vi kan vara bärare av det levande vattnet som Gud vill ge till varje människa, också den här dagen.

Förbön

Gud, du som mättar vår hunger och släcker vår törst, tack att du aldrig upphör att söka efter och kalla på oss. Herre, släck vår törst och gör oss till bärare av ditt levande vatten. Ge oss nåden att genom vår tro och våra liv visa för andra vem du är och vad du förmår.

Vi ber dig också idag om ditt förbarmande över allt det du skapat, och särskilt för dem som saknar mat och rent vatten. Vägled och sporra oss i arbetet för att fler människor ska få vad de behöver. Låt oss få vara verktygen för ditt förbarmande över de hungrande och törstande. Väck också, käre Herre, en fördjupad hunger efter dig hos din mänsklighet och bland ditt folk. I Jesu namn. Amen.

Herrens Bön

Vår Fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden, såsom i himlen. Ge oss idag det bröd vi behöver, och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss. Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss ifrån det onda. Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet, Amen.

Välsignelse

Må hoppets Gud fylla er tro med all glädje och frid och ge er ett allt rikare hopp genom den heliga andens kraft. Amen. (Rom 15:13)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: