2020-03-24: Aftonbön

Tisdag, 24 Mars, 2020
Psalm 190 – ”Bred dina vida vingar”
Bön

Gode Gud, du som aldrig upphör att söka oss, låt mig i denna stund få bli funnen av dig. Kom till denna plats med din närvaro, kom till mig, mitt hjärta och mina sinnen med det som du nu vill ge. I Jesu namn. Amen.

Bibelläsning – 2 Korinthierbrevet 12:9-10

Men han svarade: ”Min nåd är allt du behöver.” Ja, i svagheten blir kraften störst. Därför vill jag helst skryta med min svaghet, så att Kristi kraft kan omsluta mig. Jag gläds åt svaghet, förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd när det är för Kristi skull. Ty när jag är svag, då är jag stark.

Betraktelse

I morse, i morgonandakten, såg vi hur 1 Pet 4:9-11 beskriver hur Gud inte bara ger oss instruktioner för arbetet i hans rike, utan också verktyg för arbetet, och kraft till att utföra det. Nu kan vi, i bibelläsningen som hör till den här kvällen, få hjälp till att ana något om hur vi människor ska kunna ta emot den kraften, nämligen: genom vår svaghet.

Svaghet är vanligtvis ingenting som vi människor skyltar med eller talar öppet om. Det är sällan vi berättar om eller lyfter fram vår svaghet under till exempel en anställningsintervju eller då vi presenterar oss för någon. Tvärtom döljer vi ofta våra svagheter, vi skäms för dem, och gör vad vi kan för att de ska förbli oupptäckta. Så är det inte sällan med livet i denna världen.

När det däremot handlar om livet med Gud, om att vandra hans vägar och gå hans ärenden, då är inte vår svaghet något som vi behöver skämmas för eller gömma undan, tvärtom. För Gud är inte vår svaghet något obetydligt problem som han bara enkelt löser med sin kraft. Vår svaghet är viktigare än så: den är Guds möjlighet att börja arbeta, att visa sin makt och omsorg. Det är först när vi visar oss svaga som vi på allvar ger Gud chansen att visa sin styrka.

Därför kan Andra Korinthierbrevets författare Paulus gå så långt att han säger att han skryter med sin svaghet, för att Kristi kraft ska kunna omsluta honom. Paulus tycks ha kommit till en insikt som han finner värd att stoltsera med. Han har hittat en metod för att göra Kristi kraft synlig och verksam: genom att inte gömma undan sin svaghet, varken för sig själv, för andra, eller för Gud.

Här finns en utmaning för oss – vad kan vi göra för att släppa fram Guds kraft i vårt liv och våra sammanhang? Vad händer med mitt lärjungaskap om jag öppnar mig lite mer än förut för tanken att i livet med Gud är styrkan en svaghet och svagheten ett tillfälle, ja, en förutsättning för Guds styrka? Vad kan hända om jag säger samma sak som Paulus säger i dagens text? Ty när jag är svag, då är jag stark.

Förbön

Herre Jesus Kristus, vi kan inte, men du kan. Vi tackar dig för att din nåd är allt vi behöver, och för att där vi slutar och stupar, där reser du dig och börjar. Vi ber dig: hjälp oss att djupare förstå att vår svaghet är vägen för att din kraft ska bli synlig och kännbar i oss och omkring oss. Hjälp oss att i våra liv räkna med och släppa fram din närvaro och verksamhet.

Vi ber denna kväll om ditt förbarmande över alla människor, hela din värld och allt som är i den. Låt din frid omsluta alla som nu går till vila, särskilt dem som plågas av sömnsvårigheter, oro och ångest. Ge styrka och uthållighet åt alla som arbetar denna natt, kom och var hos dem på ett särskilt sätt. Låt din välsignelse och helighet denna natt prägla alltmer av vad som sker i världen. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

Herrens Bön

Vår Fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden, såsom i himlen. Ge oss idag det bröd vi behöver, och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss. Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss ifrån det onda. Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet, Amen.

Välsignelse

Må han som är fridens Gud helga er helt igenom, och må er ande, själ och kropp bevaras hela och oskadda, så att de är utan fläck när vår herre Jesus Kristus kommer. Nåd från vår herre Jesus Kristus åt er alla. (1 Thess 5:23, 28)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: